Voel jij ook stress na een dag kantoor? 10 tips om je beter te voelen!

Voel jij ook stress na een dag kantoor? Tips om je beter te voelen

Stress na een dag kantoor?

Stress? Dit kun je meteen doen om jouw stress na een dag kantoor te verlagen. Bovendien hoef je echt niet meteen een duur yoga retreat of ticket naar een tropisch eiland te boeken. Met onze 10 tips voel jij je meteen al een stuk meer ontspannen na een drukke dag op kantoor.

10 tips om je direct beter te voelen

Verlaag je stress met 5 tips van Noor

  1. Ga lekker buiten wandelen met een rustgevend muziekje. Ontspanning door inspanning. Een stuk wandelen kan altijd en is nog gezond ook. Je zet je hele lichaam aan het werk en verbrand er ook nog de nodige calorieën mee. De frisse buitenlucht zorgt ervoor dat je endorfine aanmaakt waardoor je na afloop een stuk relaxter in je vel zit.
  2. Zet je versnelling een tandje lager. Wanneer we gestresst zijn willen we het liefst alles zo snel mogelijk doen, mailen terwijl je in de supermarkt loopt of bellen wanneer je net op de fiets stapt. Juist op dat moment dat jij je gestresst voelt is het verstandig om even gas terug te nemen, vertraag het tempo waarin je de dingen doet. Doe tijdens je workout een burpee minder of train een keer zonder gewicht. Dit levert minder spanning op en dus minder stress.
  3. Deze tip doen wij zelf echt te weinig, maar is wel een hele fijne. Zet je telefoon na een dag kantoor uit of op vliegtuigmodus. Reageren om gezellige WhatsApp berichten even scrollen over Instagram of Facebook, zijn allemaal prikkels die stress veroorzaken. Dit geeft een gevoel van continue iets moeten en aanstaan, herkenbaar? Iets minder rigoureus, zet je notificaties uit en je telefoon op stil.
  4. Wanneer je gestresst bent zul je geneigd zijn minder of juist meer te eten. Zorg juist dat je gezond blijft eten hierdoor blijft jouw bloedsuikerspiegel op peil. Duik lekker een avond de keuken in en kook met verse ingrediënten. Koop vooral op producten met omega 3 zuren als zal, walnoten, aardbeien, tonijn, makreel en amandelen. Vitamine C zorgt ervoor dat het cortisol in je lichaam afneemt en dus je stress. Dit vind je in bijvoorbeeld rode paprika’s en citrusvruchten. Eet in een stressvolle periode meer magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat je spieren zich ontspannen. Dit vind je in bladgroenten, avocado’s, vijgen, pruimen en cashewnoten.
  5. Laat voorverpakte voedingsmiddelen staan (lees: alle pakjes en zakjes), deze bevatten veel suiker en dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Een verhoogde bloedsuikerspiegel zorgt weer voor de aanmaak van cortisol, dit is het stress hormoon dat je aanmaakt wanneer je gestresst bent. Die wil je er niet extra bij hebben.

5 tips van Jill om jouw stress te verlagen na een dag kantoor

  1. Let op jouw cafeïne inname. Dit verschil heel erg per persoon, maar wij zijn gevoelig voor cafeïne en drinken dit met mate wanneer we ons gestresst voelen. Cafeïne is een stimulerend middel dat je lichaam in alertheid brengt. Hierdoor wordt cortisol aangemaakt waardoor je meer stress ervaart. Stress op stress, drink daarom eens een cafeïne vrij koffie. Bijna net zo lekker! Of kies voor een verse groene thee.
  2. Stress zorgt voor een snellere en hogere ademhaling. Heb jij dit wel eens bij jezelf gemerkt? Probeer na een stressvolle dag op kantoor eens op je ademhaling te letten en deze tot rust te brengen door heel diep in het ademen en rustig alle lucht weer uit te ademen. Een handige app die wij hiervoor gebruiken is de breathtaking. Download hem gratis hier.
  3. Wees lief voor jezelf! Maak ruimte in je agenda voor een moment voor jezelf. Ga iets doen waar je echt blij van wordt. Bijvoorbeeld: een massage bij ons favoriete, Doctor FeelGood op de Rijstraat in Amsterdam. Verwennerij puur sang! Of haal een heerlijke gezonde acaiibowl bij Brazuca, bordevol anti- oxidanten en vitaminen. Als allereerst, bedenk voor jezelf waar je echt blij van wordt. Het zijn die kleine geluksmomentjes die jou even uit de dagelijkse sleur kunnen halen.
  4. Ga lekker buiten sporten in een gemotiveerde groep. De frisse buitenlucht zorgt voor de aanmaak van endorfine, dit zorgt voor de happy feeling. We noemen her ook wel de natuurlijk “feelgood” drug. De gezelligheid van een leuke groep mensen zorgt voor afleiding. De ideale manier dus om na een dag kantoor jouw hoofd leeg te maken. Benieuwd naar welke workout bij jou past?
  5. Dansen! Zet jouw favoriete nummer op en ga 5 minuten even helemaal los in jouw woonkamer. Laat jezelf even helemaal gaan, eden dat daarna je alles weer een stuk rustiger en positiever ziet.

Kortom, met wat simpele aanpassingen in jouw sport- en voedingspatroon verminder je stress en voel je je een stuk lekkerder in je vel. Probeer het maar eens met onze bovenstaande tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X